Taaie storing walstroomkasten Rotterdamse haven | NT

2022-08-12 22:49:45 By : Ms. CiCi Xia

Nautisch dienstverlener Connect4Shore, voorheen Park-line Aqua, kan de langdurige storingen bij walstroomkasten in Rotterdam niet snel oplossen. Verschillende kasten hebben een defecte modem. terwijl de vervangende onderdelen vastzitten in China vanwege lockdowns na coronabesmettingen.

Schipper Ad le Cessie heeft een werkponton liggen aan de Prins Hendrikkade op het Noordereiland. De walstroomkast die hij daar gebruikt, heeft een kapotte modem. Dat is een probleem, want Le Cessie voert op de ponton onderhoudswerkzaamheden uit aan schepen en levert ook stroom aan deze en andere schepen.

De schipper gaf de storing door aan dienstverlener Connect4Shore, maar kreeg te horen dat de reparatie wel drie maanden zou kunnen duren. Hetzelfde is het geval bij verschillende andere defecte kasten in Rotterdam.

‘Belachelijk’, zegt Le Cessie. ‘Connect4Shore verwijst naar het Havenbedrijf, maar ik heb geen zin in dat spelletje. Ik heb gezegd dat ik niets met het Havenbedrijf te maken heb en ik stroom bij hen inkoop.’ Le Cessie heeft daarom voor eigen rekening een stroomkabel gekocht van 80 meter en deze aangesloten aan de eerstvolgende walstroomkast. Die aanschaf kostte hem naar eigen zeggen 1000 euro.

Connect4Shore bevestigt dat er sinds enkele weken veel klachten binnenkomen over kapotte wal­stroomkasten. ‘Wij zijn geen beheerder van de walstroomkasten. En zijn niet de leverancier van de stroom zelf. Dat ligt bij het Havenbedrijf’, aldus een medewerkster.

‘Schippers kloppen bij ons aan met storingen en wij doen melding in het systeem. Die melding gaat door naar Havenbedrijf Rotterdam en dan begint het bureaucratische proces om zo’n walstroomkast gerepareerd te krijgen.’ Maar dat wil op dit moment niet vlotten, want er zijn geen vervangende modems. ‘Er zou een bulk modems binnenkomen. Maar die zitten vast in China door lockdowns.’ En dat maakt het voor Connect-4Shore erg lastig. ‘Normaliter duurt het maximaal drie weken om zo’n kast te repareren. Maar nu lukt het helemaal niet.’

Le Cessie heeft gevraagd of Connect4Shore de kast kan loskoppelen van het betaalsysteem waarvoor de modem nodig is. Dan komt er in elk geval stroom uit. Maar ook dat is geen optie. ‘Dat mag niet zonder toestemming van de gemeente of het Havenbedrijf’, aldus de medewerkster van Connect4Shore. ‘Ik kijk wel voor schippers welke werkende kast er in de buurt is. Maar goed, een schip is geen auto en verleg je ook niet zomaar.’ Het havenbedrijf laat weten dat zij vanwege de veiligheid de kasten niet kunnen vrijgeven.

Voor schippers die afmeren bij een kapotte kast, is er dus geen oplossing op korte termijn. ‘We krijgen veel telefoontjes hierover. Schippers zijn boos, maar wij kunnen er echt niets aan doen. Voor ons is het ook ongunstig, want wij lopen inkomsten mis. De gemeente en het Havenbedrijf zijn op de hoogte, maar je kunt nu eenmaal niet naar de winkel en zo’n modem ophalen’, aldus Connect4Shore.

In het centrum van Rotterdam geldt een generatorverbod. Schippers die contact opnemen met de dienstverlener, dreigen vaak toch hun generator aan te zetten. Daarmee lopen ze het risico om een boete te krijgen.

‘De overlast is bekend. De modems in de onbruikbare walstroomkasten dateren uit 2010, 2011 en werken op 3G. Deze verbinding wordt steeds slechter ondersteund en daardoor zijn ze soms wel en soms niet online. Een specifiek onderdeel moet worden vervangen en er zijn leveringsproblemen’, zegt Henk Voogt, assetmanager kadeconstructies van Havenbedrijf Rotterdam.

Er is voorlopig geen oplossing, erkent ook het Havenbedrijf. ‘Maar er blijven genoeg walstroomkasten over die het wel doen. Volgens mijn collega werken er bijvoorbeeld in de Maashaven 23 van de 25.’ Er zouden in de Rotterdamse haven tien kasten zijn met problemen door de modems. Twee kasten zitten in de zogenaamde ‘hockeystick’ in de Maashaven, waar veel schepen aanmeren. Het plan is om twee modems weg te halen bij minder actieve kasten en deze in te bouwen bij de kasten in de Maashaven.

Le Cessie heeft op de Prins Hendrikkade nog een ander probleem met de walstroom. Er zijn hier vier of vijf kasten, maar bij slechts twee kunnen de aardlekschakelaars worden gereset door de schippers zelf. ‘Eén druppeltje water en de boel vliegt er hier uit’, zegt Le Cessie.

Of er niet meer kasten kunnen worden omgebouwd, zodat schippers deze zo nodig zelf kunnen resetten, kan Connect4Shore niet zeggen. ‘Dat beslissen de gemeente en het Havenbedrijf. Wij monitoren wel hoe vaak zo’n kast eruit vliegt en de monteur moet komen. Dan kun je aanbevelen dat daar van buitenaf iets mee gedaan kan worden. Maar wij nemen die beslissing niet zelf.’ De walstroomkast die schipper Le Cessie gebruikt, zou intussen weer werkzaam moeten zijn.

Dit artikel verscheen eerder in Schuttevaer.

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Goed dat Brussel toenemende macht containerrederijen onderzoekt.

Nieuwsblad Transport is de krant voor professionals actief in transport en logistiek en is een uitgave van ProMedia Group